مشروبات الکلی

آدمی مثل یک باطری است. مثبت و منفی است. هر گاه منفی زیاد شود منجر به اتفاق ناخوشایند می شود.مثلا مشروب آزاد بشه چی میشه. هیچی ممکنه دور از چشم پلیس یک شیشه ای شکسته شود.که ناشی از خوشی است. مردم مشکلات زیاد دارند. شراب آمار اتفاقات ناخوشایند را پایین می آورد. پلیس برود کالبد شکافی محدودیت 14 ساله آمریکا را انجام دهد. یا قوانین چین را مرور و کالبدشکافی کند . بنظرم جرم ناشی از خوشی ، بهتر از جرم ناشی از ناخوشی است.


بنده به عنوان یک انسان وظیفه خطیر خود جهت هشدار انجام دادم. باقی بین مسئولین و خدای خودشان است.

معرفی کتاب ....

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

معرفی کتاب ....

زندگی روزمره از طریق تاریخ جهان 

جلد دوم : قرون وسطی و رنسانس

نویسنده : لارنس موریس 

سال 1972


فصل اول : بررسی اجمالی 


زندگی روزمره یعنی چه ؟ شامل 4 قلم است که عبارتند از زندگی سیاسی هر فرد - زندگی مادی هر فرد - زندگی تفریحی هر فرد- زندگی مذهبی هر فرد. اروپا دو شقه بود. یک خط می خواست به تمدن های امپراطوری مثل مایا و ازتک حالا در آمریکا برگردد.و سر در گریبان باشد.خوب خط دوم سربالاها بودند مثل مارکوپولو از مرکز فرماندهی اروپا و یا کریستف کلمب. این سربالاها هم چون نگاهشان فرا قاره ای بود خواستار ابداعات در مسیر زندگی بشر بودند.و کلیسا بین این دو قرار داشت و از هر دو تبری می جست. ما وقتی از تمدن مایا و ازتک و اینکاها میگیم اینها 1500 سال قبل از مسیح بودند و اینقدر پیشرفته بودند که معماری به یاد ماندنی و معابد هرمی و زمین توپ و ... داشتند.

در مرحله ی بعدی اروپا در گیر مسایل داخلی بود . درست بود که هر کشور اسقف داشت . و پاپ مقر فرماندهی خود را در ویرانه های روم یا همان واتیکان گذاشته بود. و پادشاهان را باید تایید می کرد.همین سر درگریبان ها به واسطه زبان های بومی و تعصبات ناشی از آن دایم در حال جنگ بودند.حالا دو جریان عمده حول این مسیله شکل می گیرد.یک جریان که پاپ خواهان آن بود می خواست با افزایش اقتدار کلیسا و کاهش درگیری داخلی مسیله فلسطین(پاپ اوربان دوم 1095 میلادی) رو بولد کند. و جریان دوم که بعدها به پیروزی رسید خواهان فراگیر شدن زبان لاتین در ادارات و کلیسا بود.و همین مسیله منجر به سربالا شدن بیشتر اروپا شد. و آثار ماندگار شکسپیر و دانته مرزهای کشورها را فرانوردید.

حالا در اواخر قرون رنسانس شاهد موفقیت لوتر و کالوین هستیم.اینها می گفتند مومنان دیگر به بی سوادی اوایل قرون وسطی نیستند و خود می توانند تفسیر دقیق و درست از کتاب مقدس را داشته باشند.و خواستار ارتباط مستقیم و شخصی با خدا بودند.دیگر مردم رنسانس خیلی از لحاظ معرفت با مردم 500 سال پیش وسطی فرق داشتند.و همین مسیله منجر به پیروزی اصلاحات در دوره بعد از رنسانس می شود.


قسمت دوم : زندگی خانگی 


تا حدودی می شود فهمید از اوایل قرون وسطی فاصله گفته ایم.گاها خانه تا 40 روز عزادار بود و رفت و آمد داشت.بعدا آمدند گفتند سوم و هفتم را در یک روز برگزار کنید. اما برویم اوایل قرون وسطی ، زنان و کودکان در اوایل قرون وسطی از انظار عمومی دور بودند.وقتی والدین به اتاق می امدند بچه ها می ایستادند.الان ما میریم اتاق و کک بچه نمی گزد. بچه ها را عمدتا به شاگردی می فرستادند.عروسی و عزا مفصل و طولانی بود.آخر ازدواج چه شد.در قرن 17 عروس و داماد می رفتند مراسم ازدواج هر کدام کمتر از 10 نفر از اعضای خانواده خود را در مراسم ازدواج دعوت می کردند.بله آن ازدواج های مجلل و پرخرج و طولانی  اینطوری منقرض شد.و دیگر از آن تجمع تفریح جویان و شراب خوران خبری نبود.آن مراسم عزاداری چه می شود.دیگر اعلامیه های ما نیست.در قرن 17 در مراسم تدفین 30 الی 40 نفر از افراد فامیل و دوستان می آیند و مراسم تدفین را انجام می دهند. و آن عزاداری های طولانی اروپا هم اینطور منقرض می شود.دیگر فوقش طرف سیاستمدار بوده 40 نفر از اطراف جمع می شوند و تدفین صورت می گیرد.

در اوایل قرون وسطی در لهستان ، قوچ را قربانی می کردند، و بیضه ی پخته شده سهم عروس و داماد بود.در آلمان ارتباط جنسی در نامزدی قدغن بود. مرد ها طلای زیاد در عروسی می خریدند. و قبل از رفتن زن و مرد به بستر ، کودکان پسر را به اتاق می فرستادند و می گرداندند. این ها وضعیت اروپای اوایل قرون وسطی بود.یک زن نباید زیاد حرف بزند یا سبک حرف بزند.


قسمت سوم : کودکان 

از علایم اوایل قرون وسطی ،ایستادن هنگام ورود والدین به اتاق ، ساکت بودن هنگام صحبت والدین ، باز کردن سر خود فقط در حضور والدین ، عشق والدین به فرزندان ، ترجیح فرزند پسر به دختر ، دو چیز برای والدین غم داشت یکی مرگ و یکی ازدواج ، در هنگام ازدواج  احساس می کردند از دستشان گرفته اند.و چون روح سرگردان می شدند.در قصرها خدمتکاران مرد اجازه نداشتند در حضور بچه با خدمتکاران زن صحبت کنند. والدین به رقص و آواز و آلات موسیقی بها نمی دادند و به جای آن در پی فضیلت ، متواضع ، متمدن ، شرافتمندی و صداقت برای فرزندان بودند. تنبیه شایع بود.


قسمت چهارم : اقتصاد 

در این دوره از خرید و فروش گاو و گوسفند و ... مالیات گرفته نمی شد.جوامع انسانی در قرون وسطی در انزوای کامل نبودند.و نقش همسایگان بولد بود. بعضی دانش آموزان طبیعتی بسیار کج رو دارند. زیرا وقتی با یک معلم خردمند ملاقات می کنند.سعی می کنند او را بشکنند. اقتصاددانان مدرن از بازار آزاد حمایت می کنند.و مقامات کلیسا اغلب تلاش می کردند تا بازار آزاد را از بین ببرند. در بازار آزاد بافنده می توانست ، کالای خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشد.

دیپلماسی خشک آمریکا ....


در 16 ژانویه 1920 یکهویی در قانون اساسی  آمریکا آمد، فروش و  حمل و مصرف مشروبات کلا قدغن می شود.این سیاست آمریکا که به سیاست خشک معروف است 14 سال طول کشید. اون زمان ویسکی اسکاتلندی انگلیس معروف بود.کشتی های انگلیس قاچاقی الکل ، به ساحل فلوریدا آمریکا می بردند. اونجا هم گارد ساحلی آمریکا ، نمی گذاشت.شهر ناسائو آمریکا کانون دلالان الکل شده بود. آمریکا و انگلیس به اختلاف برخوردند. تاریخ نگاران این اقدام آمریکا را ، تلاش برای استاندارد سازی اخلاق آمریکایی ، یا تلاش انزوا طلبانه برای پاکسازی جامعه آمریکا توصیف می کنند.

چند نکته ....

راه افتادن قطار باری بین شهر نینگشاچین  و بندرانزلی یک اتفاق خوب برای اهداف ترانزیتی کشور است. که شروع شده است.در بحث تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا ، انگار دو کارت برنده ی پوتین فراموش شده است :

1. تولید کننده اصلی مواد غذایی جهان

2. تولید کننده اصلی  انرژی جهان