خودمختاری ملی و فرهنگی با وجود اینکه سرزمینی نیست.ولی خودمختاری ملی و فرهنگی می تواند محلی ، منطقه ای یا فدرال باشد.
ثبت خودمختاری ملی و فرهنگی توسط مراجع قضایی ثبت می شود.
2010 - مسکو
بعد از فروپاشی شوروی ، منطقه گرایی و فاشیسم در برخی مناطق روسیه مشهود بود.این برای روسیه چند ملیتی غیر قابل قبول بود.در حال حاضر تمرکز بر روی توسعه ملی و فرهنگی روسیه است.برای حل مشکل روسیه قانون خودمختاری ملی و فرهنگی را در سال 1996 تصویب کرد.در اوایل هر قومیت چند انجمن داشت. که روسیه با آن مقابله کرد و به هر قومیت یک انجمن انجامید.
در کشور کرواسی حدود 30 درصد مردم صرب هستند. که به آنها خودمختاری ملی و فرهنگی داده شده است.
جناب آقای اردوغان ترکیه با بحران کردها مواجه است. و در ایران بحث آذربایجان است.بهتر است برای فرار از بحران ، لذت اقوام را با خودمختاری ملی و فرهنگی تامین کنیم.
مقام معظم رهبری و ریاست قوای سه گانه خواهشمند است با نهایت مساعدت و نظر مثبت در درجه اول خودمختاری ملی فرهنگی روسیه یا خودمختاری ارضی چین را مورد مداقه قرار دهند. از شورای نگهبان خواهشمندیم این مسئله را در انتخابات و بررسی صلاحیت مورد مداقه قرار دهند.
جناب آقای الهام علی اف ما در سیر تاریخ و اعماق تاریخ هستیم. متاسفانه آذربایجان پختگی لازم برای سطوح بالاتر خودمختاری ندارد.
اعضای محترم شورای امنیت خواهشمند است بحث خودمختاری ملی فرهنگی در ایران را در اولویت بررسی قرار دهند.و نهایت مساعدت را فرمایند. تا این الگوی مسالمت آمیز اجرا شود.
در انتخابات مجلس خواهشمند است جفای روا داشته شده به آقای لاریجانی در دور قبل به شرط خودمختاری ملی و فرهنگی مورد دلجویی قرار گیرد.و نیز سایر جفاها...
ظرفیت آقای پرویز فتاح در انتخابات مجلس، خواهشمند است مورد مداقه قرار گیرد.رای بنده در استان آذربایجان غربی همان رای آقای فتاح است.
نویسنده : راینر باوبوک
سال 2001
دولت های اروپای غربی ( اسپانیا - بلژیک - ایتالیا - بریتانیا) در برابر جنبش قومیتی که تمامیت آنها را تهدید می کند .عموما واگذاری ارضی و خودمختاری ارضی و استانی را انتخاب کرده اند.تنها روسیه و بوسنی از راه جایگزین یعنی خودمختاری فرهنگی که می تواند منطقه ای هم باشد ، انتخاب کرده اند.خودمختاری فرهنگی منطقه ای یا استانی ، نسبت به خودمختاری ارضی استانی برای دولت مزیت هایی دارد.بالاترین درجه خودمختاری ، خودمختاری سیاسی است.
خودمختاری ملی و فرهنگی با فروپاشی کمونیسم و جنگ جهانی دوم در اعماق تاریخ مدفون شده بود. که روس ها در سال 1996 آن را باز آفرینی کردند. اروپا خودمختاری ارضی راحت می دهد. ولی روسیه که خطر تجزیه بالاست. خودمختاری ملی فرهنگی می دهد.
خودمختاری ملی و فرهنگی یعنی :
1. یعنی توسعه ی مردم قومیت و احترام به کرامت ملی اقوام و حفظ و حمایت از تنوع قومی است.
2. تضمین توسعه ی پایدار اقتصادی و اجتماعی و تامین امنیت دولتی و عمومی کشور است.
3. ارتقای جامعه مدنی کشور است.
4. روسیه 285 خودمختاری ملی و فرهنگی منطقه ای دارد. و بقیه غیر منطقه ای است که کلا 1200 خودمختاری ملی و فرهنگی است.
5. بهبود تعامل مقامات دولتی با جامعه مدنی .
6. جلوگیری از درگیری های قومی و ملی و پیشگیری از افراط گرایی.
7. توسعه خودگردانی محلی.
8. افزایش هماهنگی بین قومیت.
9. تضمین حقوق و آزادی های قانون اساسی برای اقوام.
10. تعامل بین دولت و قومیت.
طبق قانون خودمختاری ملی و فرهنگی تعداد موسسان انجمن آذربایجان ، حداقل سه نفر است.خودمختاری ملی و فرهنگی می تواند منطقه ای یا استانی باشد.تعداد انجمن بسته به نوع منطقه نمی تواند بیش از یک مورد ثبت دولتی باشد.و بعد اساسنامه تهیه می شود. ریاست انجمن ، ریاست خودمختاری ملی و فرهنگی را دارد.
معرفی کتاب خودمختاری ملی و فرهنگی در روسیه
2018
اندیشمند خابریوا
ثبت و تعلیق خودمختاری ملی فرهنگی با دادگستری و دادستان است. ابتدا لازم است قانون خودمختاری ملی و فرهنگی در مجلس تصویب شود.
بند های مهم منشور خودمختاری ملی و فرهنگی سوچی روسیه
یک انجمن عمومی مستقل از قومیت تاتار است.
این خودمختاری ملی و فرهنگی با دولت و رسانه های جمعی و شهروندان همکاری می کند.
هدف خودمختاری ملی فرهنگی توسعه تعامل با مقامات دولتی و توسعه خودگردانی است.
حفاظت از منافع مشروع قوم تاتار در ادارات و دستگاهها از اهداف خودمختاری ملی و فرهنگی سوچی است.
مشارکت در توسعه تصمیمات مقامات دولتی و ادارات.
ارایه پیشنهاد به مقامات دولتی و ادارات .
معرفی کتاب خودمختاری ملی و فرهنگی در روسیه
2018
اندیشمند خابریوا
اگر آذربایجان نتواند بر سر انجمن واحد به نتیجه برسد.اعضای انجمن های مربوطه به طور کامل تعلق خود را به یک قوم به عنوان موضوع قانون درک نمی کنند.در این صورت زمینه ای برای شکل گیری خودمختاری ملی و فرهنگی وجود ندارد.
.ماده یک : خود مختاری ملی و فرهنگی شکل خاصی از خودمختاری است.که حکومت انجمنی با قومیت مشخص را به رسمیت می شناسد.
ماده دو : اصول خودمختاری ملی و فرهنگی : قانونی بودن - احترام به اقوام مختلف - ابتکار عمل عمومی با حمایت دولت - خود سازماندهی و خودگردانی - بیان آزادانه اراده شهروندان
ماده 18 : اموال دولت می تواند به مالکیت و اجاره ی ، انجمن واگذار شود.
ماده 15 : رسانه جمعی سمعی و بصری دولت ، فعالیت انجمن را پوشش دهند.
ماده 14 : انجمن برنامه آموزش به زبان بومی ، دوره های مطالعه تاریخ و فرهنگ ، قوم نگاری ، صنایع دستی برگزار می کند.توانایی ایجاد مراکز فرهنگی ، کتابخانه ، استودیو ، نمایشگاه دارند.
ماده 7 : دستگاه های دولتی می توانند به صورت داوطلبانه جلسه شورای مشورتی با انجمن قومی واحد برگزار کنند.