مسیله آذربایجان ایران در تکامل
سلیمانف و کراوس
مرکز تحقیقات و سیاست فراآتلانتیک
واشنگتن - استکهلم - لیتوانی
2017
جدایی طلبی آذربایجانیان ایران الهام گرفته از آذربایجان و ترکیه و اسراییل و آمریکا است.یکی از اختلافاتی که بین آذربایجانیان ایران وجود دارد.جوانان شهری آذربایجان با ترکیه و غرب بر سر درگیری سوریه همدردی می کنند.و اسد و روسیه را سرزنش می کنند.روستاییان آذربایجان ایران حمایت کامل از اقدامات روسیه در سوریه دارند.
با توجه به تاثیرات منفی آذربایجان شمالی بر اقلیت آذربایجانی ایران و ترس از جدایی طلبی ، ایران سریعا خود را با سیاست های روسیه هماهنگ کرد.تا از تحقق پروژه های انرژی منطقه ای بلندپروازانه جلوگیری کند.
ایران و روسیه خواهان یک آذربایجان ضعیف و بدون جهت گیری غربی هستند.
تعداد اقلیت قومی مبهم است.زیرا در سرشماری ها مذهب سرشماری می شود. و قومیت سرشماری نمی شود.
اصل 15 قانون اساسی ، آموزش به زبان مادری همچنان در میان تبعیض و مغفول مانده است.
حمایت از آیت الله شریعتمداری در اوایل انقلاب برای فدرال شدن ایران بود که موفق نشد.
محسن رضایی در سال 1392 ایده فدرالیسم ایران داد. و کتاب فدرالیسم اقتصادی نوشت. و رای خوبی در اقلیت ها آورد.
از سال 1920 دهلیز زنگزور مورد مخالفت ارمنستان است.اما بریتانیا در سال 1919 بر وجود آن مهر تایید زد. باید خطوط ریلی زمان شوروی باز سازی شود.و باید رفع انسداد از نخجوان تحت محاصره صورت گیرد.پوتین هم موافق است.
ملی گرایی در قفقاز جنوبی
کوکچیان
دانشگاه آمریکایی بیروت
اعضای جامعه در یک جامعه قومی متولد می شوند و به یک زبان صحبت می کنند.و از سنت و مذهب یکسان پیروی می کنند.که هویت قومی شکل می گیرد.در دولت مدرن چیزی که مردم یک دولت را گرد هم می آورد ، شهروندی است.ناسیونالیسم یک اصل سیاسی است که اصرار دارد مرز قومی ملت با مرز سرزمینی و سیاسی همخوانی داشته باشد.وقتی توسعه عادلانه شکست خورد مردم تقاضای خودمختاری دارند.
در بطن شوروی از سال 1920 تا 1980 قره باغ استان خودمختار توسط azssr اعلام شد. و ارامنه چندین بار از مسکو شکایت کردند.در طول این سال ها آذربایجانی و ارامنه همزیستی داشته اند.
در سال 1920 زنگزور مورد اختلاف آذربایجان و ارمنستان بود.
سال استقلال آذربایجان 1989 و استقلال ارمنستان 1991 بود.
از ریاست محترم جمهوری خواهشمندیم تعدادی از استانداران را از زنان قرار دهند. و همچنین تعدادی از فرمانداران را از زنان قرار دهند.
کلید اصلاحات عربی
حمزوی
کارنگی
واشنگتن
2005
در کشورهای عربی دهه ها مخالفت ناموفق وجود داشته است. و در درون رژیم ها سرکوبگر تکامل یافته اند.به عنوان های فانتزی مثل دولت دینی نباید چسبید.اکنون حکمت رقابت مسالمت آمیز از سوی اسلام گرایان میانه رو برای سهم گیری از قدرت است.اسلام گرایان میانه رو خشونت را نفی می کنند.و رقابت از طریق سیاست کثرت گرایانه را تایید می کنند.آنها در نبرد با اسلام گرایان افراطی توانسته اند در حوزه سیاسی ادغام شوند.مدارا و انتقال مسالمت آمیز قدرت توسط اسلام گرایان میانه رو پذیرفته شده است.هر چند در مواردی این اسلام گرایان میانه رو نگاه تبعیضی به سایرین دارند.لیبرال سکولار های عرب موفق نیستند و کمند چون با مردم شکاف دارند.اینها در انتخابات زیر بال اسلام گرایان میانه رو می روند.و مقابل اقتدارگرایان می ایستند.
اصلاحات قانونی در تونس و مراکش
2012
گروه جامعه شناسی دانشگاه تگزاس
آزادترین کشور عربی برای زنان تونس و سپس مراکش است.در سال 1956 تعدد زوجات را باطل اعلام کرد.مهمترین نکته این که زن بدون اجازه شوهر در تونس نمی تواند پاسپورت بگیرد، برداشته شد.ما این مشکل را در ایران هم داریم.اما همچنان در تونس ارثیه دختر نصف پسر است.
اصلاحات سیاسی در عرب
امی هاثورن
2004
کارنگی
یکی از اصلاحات مد نظر غرب برای فشار، محدودیت زمانی رهبر در کشورهای عربی است.که پس از بلوغ نسبی احزاب این کار را خواهند کرد. مثلا مدت زمان رهبری 10 ساله است.
کشورهای عربی در حال گذار
al-raida
در نوشتن قانون اساسی جدید مصر 2014 پس از بهار عربی پنج زن مصری در نوشتن آن حضور داشتند.در اکثر قوانین اساسی عرب واحد اساسی جامعه خانواده است. در حالیکه در غرب واحد اساسی جامعه شهروند است.
تابعیت در قوانین اساسی کشورهای عرب براساس خونی و آنهم خون مردان است.در کشورهای عرب زنان در نیم قرن اخیر حق رای به دست آورده اند. و در مناصب دولتی مثل وزیر حضور ندارند.
در سال 1358 شمسی قانونی در مصر تصویب شد که اگر شوهر ازدواج کند.و به زن اول اطلاع ندهد.زن حق طلاق داردو حق استفاده از خانه زناشویی برای حضانت فرزند دارد.آنها خواستار سهمیه 25 درصدی زنان در شورای شهر بودند که موافقت نشد.
در یک نظر سنجی از لیبیایی ها مشخص شد.81 درصد آنها اعتقاد دارند زن باید حجاب داشته باشد و دولت نیز تشویق کند.
در یک نظرسنجی مردم مصر ، 60 درصد آنها موافق وجود حکومت اسلامی بودند.
در بهار عربی لیبی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقال گفت : قوانینی که مخالف شریعت اسلامی است باطل اعلام خواهد شد.
در الجزایر بهارعربی خوبتر بود.سه زن ژنرال شدند.و 20 درصد کابینه زنان شدند.و برای زنان در پارلمان سهمیه داد.که الجزایر کشور بیست و نهم در بین 149 کشور شد.
بورقیبه رییس جمهور تونس در سال 1960 برای توسعه در ماه رمضان در ملاعام یک لیوان آب پرتقال نوشید.و باعث جنجال شد و استعفا داد.
برداشتن حجاب در تونس که رییس جمهور بورقیبه به سمت خانمی با منصب دولتی می رود و او روسری خود را به بو رقیبه می دهد.خانم می گوید کمی احساس شرم داشتم ولی حالا در 90 سالگی به درستی امر اشاره می کند.و کلا رادیو و تلویزیون پخش می نماید.
اصلاحات عربی و مراکش
2006
ملکا و آلترمن
سردمداران غرب می دانند که سکولارها در جامعه عرب خواهان حذف اسلام از سیاست هستند. و آن را غیرعاقلانه می پندارند.آنها به جای آن خواهان وجود چند حزب اسلام گرا در کشور عربی برای حذف سلطنت هستند. این مدل در مراکش موفق تر بوده است تا در عربستان.این سیاست چند حزبی در مقابل کمونیست اتخاذ شده است.مصر و تونس که به دنبال حذف اسلام از سیاست هستند ناموفق تر بوده اند.در مراکش 30 حزب هستند که در نظام پارلمانی ائتلاف می کنند.
غرب خواهان میانجی گری بین صلح اعراب و اسراییل است. و در عادی سازی روابط، روابط برخی کشورها عادی شده است.
غربی ها می دانند که در جامعه عرب تحمیل هنجار لباس وجود دارد. مومنین حق خود را از هنجار لباس جامعه تضییع شده می دانند.و سکولارها هم حق خود را در پوشیدن لباس تضییع شده می دانند.
الهادی بریک
امروز مساجد ملی شده اند . و به دولت سپرده شده اند. و به عبارت دیگر اهلی شده اند. و خبری از تروریسم نیست.
سوره جن آیه 18
وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا
و مساجد ویژه خداست پس هیچ کس را با خدا مخوانید.