اولا اول سال ، معاونت درمان استان و معاونت غذا و داروی استان مناقصه عمومی برگزار می کنند.و برای آن سال دو معاونت ، داروی مورد نیاز و ضروری مراکز بهداشت دولتی استان را مثلا با مناقصه از عبیدی تهیه می کنند. مثلا چسب عمل فتق و .... هم که مورد نیاز بیمارستان دولتی است . علاوه بر مراکز بهداشتی از طریق همین مناقصه تامین می شود.
بعد مراکز بهداشتی یک برنامه آنلاین دارند که نیاز دارو در آن ثبت می شود. و دارو به دست مرکز بهداشتی مورد نظر می رسد.
در ضمن نظارت بر مغازه های آرایشی و بهداشتی از طرف معاونت غذا و دارو است.که کارشناس بررسی آرایشی دارند.
مردم منتظر نمانند. هر شهر یک انجمن ملی و فرهنگی ثبت کند. مثلا ....
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان شبستر
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان عجب شیر
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان اورمیه
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان تبریز
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان بستان آباد
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان میاندو آب
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان گرمی
انجمن ملی و فرهنگی آذربایجانیان ماکو
و ....
این در راستای تشکیل خودمختاری ملی و فرهنگی اتحادیه انجمن های ملی و فرهنگی آذربایجان است. برای خود اساسنامه و هیئت مدیره و منشور تهیه کنند. و هر شهر از یک انجمن تجاوز نکند. در مرحله عملی امکان دارد با دستور دولت در قوه قضاییه ثبت شوند.در مرحله نهایی انجمن واحد خودمختاری ملی و فرهنگی آذربایجانیان ایران خواهد بود. در آینده رییس انجمن ، رییس خودمختاری هر منطقه خواهد بود.
لینک راهنمای ثبت نام در وزارت کشور
هر تایید ثبت نام 3 یا 4 ماه وقت خواهد برد. هیت موسس حداقل 3 نفر است. و از افراد موجه و رسمی استفاده گردد. از افرادی که اگر در انتخابات شرکت کنند رد صلاحیت نمی شوند استفاده گردد.
افراد هماهنگ کننده از اینکه یک شهر بیشتر از یک انجمن نشود. نماینده شهر ، امام جمعه ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد، شهر به نظر بنده می آید.
اگر مقامات ایران علاقه زیادی به تحکیم و انتقال فعالیات قومی-ملی از کانال سیاسی اجتماعی به کانال اجتماعی فرهنگی داشتند، حتما این کار را می کردند.خودمختاری ملی و فرهنگی متعلق به همه اقوام ایرانی است چه از نظر عددی بزرگ و چه از نظر عددی کوچک باشند.قابل توجه آقای اردوغان که تصویب قانون خودمختاری ملی فرهنگی در سال 1996 در روسیه دلایل متنوع داشت. از جمله اینکه روسیه با آن توانست به شورای اروپا بپیوندد.
برخی میگویند ما مدل آلمانی میریم جلو. در حالیکه آلمان هم در زمان امپراتوری اتریش از مدل خودمختاری ملی فرهنگی شروع کرد.
خودمختاری ملی و فرهنگی تجربه استونیایی
2008
پولشچوک
معروفترین کتاب در این زمینه ((خودمختاری ملی - فرهنگی : ایده و اجرا)) اثر اوسیپوف است که در سال 2004 در سن پترزبورگ منتشر شد.لهستانی ها در لیتوانی خودمختار ملی و فرهنگی هستند.کارشناسان مدرن از خودمختاری ملی - فرهنگی به عنوان مدیریت تنوع یاد می کنند.خودمختاری یعنی آزادی اراده و عمل است.با بازگشت به کانت خودمختاری ، استقلال و اراده آزاد فرد در زمینه انتخاب جنبه های قومی ، فرهنگی و هویت فردی است. در قرن 19 ژرمن ها یا آلمان ها اولین بار آن را به کار بستند.خودمختاری ملی - فرهنگی تضاد منافع ملیت ها را به حداقل می رساند و صلح را ممکن می سازد. پس از ژرمن ها ، استونیایی ها در قرن 20 (1925) قانون خودمختاری فرهنگی را اجرا کردند.تنها یک خودمختاری در یک قلمرو می تواند وجود داشته باشد. مثلا در منطقه ای دو خودمختاری آذری امکان ناپذیر است.و یکی به حکم دادگاه حذف می شود.
نویسنده : جیکوبز
خودمختاری ملی فرهنگی ، خنثی گرایی دولت در برابر تبلیغ و سرکوب یا ملی و قومی است.
خودمختاری ملی و فرهنگی در نظام گفتگوی قدرت و جامعه مدنی
سیاست موثر دولت برای ملت سازی بدون تعامل سازنده غیر ممکن است.جامعه مدنی می تواند مکمل تلاش های دولت درعرصه های مختلف باشد.در کشور چند ملیتی ایران باید انسجام ملت ایران با هماهنگی بین قومیتی به وجود آید.
خودمختاری ملی و فرهنگی در تئوری و عمل
نویسنده : فدریکا پرینا (2013)
تبدیل اقلیت به دولت ملت برای اولین بار در کتاب کارل رنر توسعه داده شد.و برای اولین بار توسط امپراطوری اتریش - مجارستان اجرا شد.این نمود دولت چند ملیتی است. در سال 2013 تلاش هایی برای احیای آن در تئوری و عمل انجام شد.برای این است که دولت ها خطر اصطکاک اجتماعی را حفظ کنند.
گاهی فضا به مسلط و غیر مسلط یا اکثریت و اقلیت تبدیل می شود.که با دادن امتیاز به اقلیت دو قطبی حذف می شود.نمی گذارد گفتمان عمومی حذف شود.ابزار همزیستی مسالمت آمیز است.یک نوع ملت سازی و دموکراسی سازی است.این یک راهکار جمعی برای هویت است.پادزهری برای گروه گرایی داخل یک قومیت است.
1. رشد اعتبار بین المللی کشور
2. تقویت آگاهی مدنی و توسعه مردم کشور
3. افزایش بهره وری ادارات
4. مقابله با نژاد پرستی و تبعیض نژادی
حکم ولادیمیر پوتین سال 2012
در مورد شورای روابط بین قومی در خودمختاری های ملی و فرهنگی :
اعضای شورا : حوزه علمیه ، خودمختاری های آذری ، بلوچ و ... ، نایب رییس مجلس ، وزیر کشور ، وزیر فرهنگ ، وزیر آموزش ، به ریاست رییس جمهور
***
اهداف شورا :
بهبود خط مشی روابط بین قومی
ایجاد شورا زیر نظر رییس جمهور
نحوه اجرای مقررات
***
این شورا مشورتی است. بررسی چارچوب ، اهداف و راهها ،اطمینان از نحوه تعامل ادارات ،
جلسات این شورا هر شش ماه یک بار است. تصمیمات شورا رسمیت می یابد.
بعد از جنگ جهانی اول کشورهای ترسو مانند اتریش و چکسلواکی آن را اجرا کردند. در زمان استالین نگرش بدان منفی بود. و در زمان استالین شکست خورد. لنین و یارانش نگرش شدیدا منفی بدان داشتند.و آن زمان پروژه متوقف شد تا اینکه 100 سال بعد در سال 1996 مسئله خودمختاری ملی و فرهنگی قانون شد.استالین بدان شکل پالایش شده ناسیونالیسم نام می نهاد و انتقاد می کرد.استالین به خصوصیات ملی دقت میکرد.
آزادی بیان به حدی رسید که در پاسپورت اعلام میشد که شخص کرد ، آذری یا بلوچ است.
نمونه عینی خودمختاری ملی و فرهنگی که حالت سرزمینی دارد ، باشقورتستان روسیه است. درست است که خودمختاری ملی و فرهنگی حق قانون گذاری ندارد. اما امکان مراجعه به نهاد های قانونگذار را داراست.خودمختاری ملی فرهنگی می تواند به خودمختاری ملی فرهنگی منطقه ای تبدیل شود.یا حتی خودمختاری ملی و فرهنگی فدرال به وجود آید.
خودمختار منطقه ای یا فدرال در صورتی داده می شود . که جمعیت قوم در منطقه یا فدرال حداقل 50 درصدجمعیت باشد.
رییس منطقه خودمختار ملی و فرهنگی منطقه ای چنانچه از نام آن برمیاید حق فعالیت سیاسی ندارند.