توضیحاتی در مورد وبلاگ

در کلیه نوشته های این وبلاگ سعی می شود. رویکرد استقرایی در کشور لحاظ شود. اما مهم اصلاحات اقتصادی است. شکل برای اقتصاد همچون خنجر است. سخن مهم اینکه از لحاظ قیمتی صنعت رسیده است. ولی دستمزد و تعرفه انرژی نرسیده است. و نمیشود ما بازار را قبول داشته باشیم و به این دو رکن عمل نکنیم. اونموقع اسمش می شود شرارت اقتصادی.

این دو اگر درست شود . شاهد بهبود وضعیت جاده ها و امکانات و غیره خواهیم بود. اینجاست که واژه عدالت با اصلاحات تداخل پیدا می کند و هم جنس می شود.

برای اصلاح انرژی باید حداقل به 63 الی 70 درصد  دستمزد قانون کار چین برسیم. و بعد هدف های بعدی تا همکف شدن با چین برسیم.

اصلاحات اجتماعی هم مهم است.

در کل اصلاحات اقتصادی و اجتماعی  با رویکرد استقرایی


لیتیوم .....

لیتیوم ماده ای است که گرانبهاست و در شور آب ها  و شوره زارها پیدا می شود. و در باطری موبایل و خودرو کاربرد دارد.

مطلب جالبی که در سایت سی ان بی سی درج شده بود.

قیمت لیتیوم در حال افزایش است و ایجاد عرضه داخلی لیتیوم به نسخه مدرن امنیت نفت تبدیل شده است. اما امروز، ایالات متحده بسیار عقب مانده است، و تنها 1٪ از لیتیوم جهانی در ایالات متحده استخراج و پردازش می شود. چندین پروژه داخلی لیتیوم در حال انجام است، اما آیا کافی خواهد بود؟


1 بهمن 1400



نرخ تاکسی 1400

از میدان صنعت تهران - میدان تهرانی مقدم 5 کیلومتر راهه .نرخ تاکسی چهار نفره این مسیر 4300 تومان و نرخ 3 نفره 5800 تومان است.

گفتیم روال این است که در ترکیه  و چین هر کیلومتر یک سوم بنزین آزاد + 11 هزار تومان حق ورودی است.

بنزین آزاد ما 10 الی 11 هزار تومان است. حالا ما 10 در نظر میگیریم.

اگر یک سوم باشد  کیلومتری می شود. 3500 تومان . 5 کیلومتر است . 5 کیلومتر می شود 17500 تومان .

حالا اگر 17500 تومان تقسیم بر 3 نفر شود می شود 5800 تومان . و اگر تقسیم بر چهار نفر شود می شود 4300 تومان دقیقا درست.


منتها تاکسیرانان ما آن 11 هزار تومان را که حق ورودی است تقسیم بر 3 نکرده اند که میشود 3500 تومان. و این سه هزار تومان تقسیم بر سه یا چهار نفر مسافر میشود.

که اگر آن هم اضافه شود 900 تومان بر روی چهارنفره اضافه می شود برای هرنفر . و 1200 تومان برای هر نفر در سه نفره می شود.


فلذا نرخ مستتر در تاکسی این مسیر همان بنزین آزاد است.

اما درمان

علت اینکه در درمان آزاد سازی نمی شود این است که بیمه زیر بار نمی رود. البته بخش زیادی از درمان به خصوص دارو و بخش هایی از درمان آزاد است.اگر بیمه زیر بار 20 درصد دندان پزشکی و ... برود. و در باقی مسایل مثل ویزیت . در آنجا هم آزاد سازی اتفاق افتاده است.یا در سال های آتی اتفاق خواهد افتاد. این به مسئولیت اجتماعی بیمه برمیگردد.

آزاد سازی گاز .....

با مصرف استاندارد در تابستان اگر قبض ما 150هزار تومان شود. یعنی قیمت گاز آزاد شده است.

در زمستان هم با مصرف متوسط  قیمت 250 الی 350 هزار تومان شود. گاز ما آزاد سازی شده است.

آزاد سازی اقتصاد چیست...

بحث کامل است. قیمت بنزین ایران در جهان 11 هزار تومان است. آزاد سازی اقتصاد یعنی بنزین بشود 11 تومان برای امسال و بلیط اتوبوس ماکو - ارومیه شود 60 هزار تومان. و اسنپ کیلومتری شود برای امسال 3.5 هزار تومان. این که شاخ غول شکستن نیست. برق و آب هم معلوم است. می ماند گاز .....


تعداد خودرو....

 در آلمان  60 درصد مردم دارای خودرو هستند. یعنی به ازای 83 میلیون نفر جمعیت ، 48 میلیون 300 هزار نفر خودروی فعال دارند.

ولی در ایران با احتساب موتورسیکلت به ازای 85 میلیون نفر ، 21 میلیون خودروی سواری و پلاک فعال داریم. یعنی 24 درصد مردم ایران خودرو سوار هستند.

و در تلفات جاده ای در بین 175 کشور . جزو 60 کشور اول هستیم.

آمار اعلامی توسط پلیس راهور در سال 98 بود. و سالانه 1 میلیون دستگاه تولید داریم. که برای سال 1400 ، 2 میلیون اضافه می شود.

از اول انقلاب تاکنون 30 درصد خرید ها پیکان بود.20 درصد خرید ها پراید بوده است. و 10 درصد خریدها پژو 405 بوده است. و در رتبه بعد پژو پارس است.




آن چیز که مشهود است.

در ترکیه حزب توسعه , مسول است. این قضیه ای است که مسئولان به درستی واقفند و در تلاشند از ترکیه و رقبا عقب نمانند.توسعه برابر وجود ندارد. توسعه یک جراحی سخت است و به صورت مرحله ای است. شما نباید انتظار داشته باشید که نانوا به همه به صورت همزمان در جهان سوم نان بدهد. بایستی در نوبت بایستید.و این در نوبت ایستادن صد در صد نارضایتی هم خواهد داشت. 

حال در عصر کنونی دو وظیفه خطیر با ریاست جمهور است. یک اصلاح حامل انرژی و دوم دستمزد حقوق ثابت هاست.اینکه ملت بایستند و اعتراض کنند موجب عقب ماندن کشور از رقبا است. بحث های دیکر هم وجود دارد. 

 در حال حاظر توسعه ایران مثل ساختمان نیمه کاره مانده است  و در مرحله تکمیل است.

ای که توسعه آلمانی باشد یا آمریکایی یا .... بحث بی معنی است. بحث توسعه اینجور نیست. توسعه مفهومی جهانی است.

این شرح ما وقع بود.....

قیمت بلیط اتوبوس

قیمت بنزین در ترکیه با لیر ۲۰۰۰ تومانی ,۲۷۶۰۰ تومان است.

مسافت دوغوبایزید _ارزروم ۲۷۵ کیلومتر بلیط اتوبوس ۱۶۰ هزار تومان

مسافت ماکو ارومیه ۲۸۰ کیلومتر 


حال اگر بنزین شود ۲۰ هزار تومان بلیط ماکو به ارومیه می شود ۱۱۵ هزار تومان

حال اگر بنزین شود ۱۵  هزار تومان بلیط ماکو به ارومیه می شود ۸۶ هزار تومان

حال اگر بنزین شود ۱۰ هزار تومان بلیط ماکو به ارومیه می شود ۶۰  هزار تومان


اتوبوس رانان احتمال می‌دادند که بنزین ۵ تومان می شود. برای همین این کار را کردند. و بنزین مستتر در اتوبوس ۵ تومان است.

ولی اسنپ  در سطح قیمت لیتری ۲۷ هزار تومان بنزین با لیر ۲۰۰۰ تومان. آنجا هر کیلومتر ۹ هزار تومان است . که در نسبت در بنزین ۳۰۰۰ تومانی ,هر کیلومتر می شود ۱۰۰۰ تومان. اما آنجا در سطح بنزین ۲۷ تومانی ۱۱ هزار تومان حق ورودی دارند. که به نسبت در بنزین ۳۰۰۰ هزار تومان ورودی ۱۰۰۰ تومان است. 

در تاکسی داخل شهر به دلیل نبود تاکسی متر حسن سوخدی درمانی است. به نظر می‌آید بنزین مستتر در اسنپ میانگین ۳۵۰۰ تومان است.

به صورت سرانگشتی اگر بنزین ۱۰ تومان شود. هر کیلومتر اسنپ ۳۰۰۰ تومان می شود.


روحانی ها در انگلستان...

حوزه علمیه ما غاطی کرده است. در انگلستان برای هر ۱۰۰۰ نفر یک روحانی وجود دارد. ۲۰ هزار تا روحانی دارند. و ۱۲ هزار تا روحانی غیر معمم دارند. ۵۵ میلیون نفر هم جمعیت دارند. جمعا به هر هزار نفر یک روحانی دارند. این چیزی جز تحمیل هزینه و و تحمیل عدم توازن به جامعه است.علت افت حوزه علمیه هم همین است.

در کشور ما آمار ۳ نفر برای هر هزار نفر است. این یعنی هزینه سه برابری و افت کیفیت سه برابری حوزه علمیه .

این چه وضعشه....