ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
برگرفته از کتاب گفتار در مورد اراده آزاد
مترجم : ارنست وینتر
2002
در زمان حاضر بحث و چالش اصلی برای بشرگراها در شیعه بحث اراده ی آزاد است.بشر گرای حاضر در عصر کنونی دورگه ی بشرگرای شیعه است.آزادی اراده این است که انسان اینقدر توانایی دارد اعمالی انجام دهد که او را به رستگاری ابدی برساند یا از آن دور نماید.سقراط و افلاطون معتقد بودند خیر باید به اراده و عقل انسان تحمیل شود.اراده آزاد یعنی انسان قدرت انتخاب دارد.اراده از قدرت آزادی برخوردار است.آزادی اراده در قرآن چنین است که ما در راه تقوا هستیم و به پیش می رویم. اگر گرفتار گناه شدیم علاج توبه هست.خدا در برابر ما خیر و شر قرار داده است. در مقابل عمل خیر پاداش می دهد و در مقابل عمل شر مجازات می کند.در کنار اراده ی آزاد شریعت وجود دارد.و عدالت و مهربانی خدا با شریعت است.به غیر از معصومان همه گناه کرده اند.البته در جامعه قانون نیز هست که قانون منجر به خوبی نمی شود.البته اراده خداوند فقط آزاد است. اراده انسان فقط می تواند بپذیرد،نپذیرد و ممتنع باشد.کارهای خدا به انسان عرضه می شود.و انسان انتخاب پذیرش و عدم پذیرش دارد.وقتی قانونی نادرست است گناهی برای فرد وجود ندارد.نجات ابدی در رحمت خدا است.در اراده خدا رحمت وجود دارد و این نجات بخش رستگاری انسان است.